
 

 

 
Gdańsk, dnia 03.12.2024 r. 

BBB 
        

Szanowna/y Pan/i Redaktor Naczelna/y 
Portalu wyborcza.pl 

Redakcja Portalu wyborcza.pl 

ul. Czerska 8/10, 00-732 Warszawa 
 

Szanowna/y Pani/e Redaktor/ze, 
 

działając w imieniu i na rzecz Przedsiębiorstwa Farmaceutycznego Lek-Am sp. z o.o.  (pełnomocnictwo 

w załączeniu) adres korespondencyjny mojej Mocodawczyni w rozumieniu art. 31a ust. 4 Prawa 
prasowego stanowi adres mój – pełnomocnika, tj. adres Kancelarii prawniczej– w stopce niniejszego 

pisma), 
 

I. 

• w reakcji na treść materiału prasowego opublikowanego 

• w serwisie WYBORCZA.PL 29.11.2024 r. 

• pt. Dramat Igi Świątek. Producent leku, przez który zawieszono tenisistkę, nie bierze 

odpowiedzialności. Do gry wkracza GIF 

• zwracam się z żądaniem publikacji, na łamach portalu wyborcza.pl, w sposób określony 

przepisami Prawa prasowego, sprostowania PF Lek-Am sp. z o.o  

• o treści podanej poniżej kursywą, 

• pod nagłówkiem o treści wskazanej poniżej tłustym drukiem, 

• ze wskazaniem autora przedmiotowych treści – „Przedsiębiorstwo Farmaceutyczne Lek-Am sp. 

z o.o”. 

 

Sprostowanie 

Wyborcza.pl w artykule z 29.11.2024 pt. >> Dramat Igi Świątek (…)<< podała nieprawdę, że 
ustalone w próbce leku Melatonina śladowe ilości środka TMZ mogły, w razie zgłoszenia ich do 
Głównego Inspektora Farmaceutycznego, spowodować wycofanie leku z aptek. Ilości te mieściły się w 
dozwolonych normach, zatem wiedza GIF o tychże nie mogła mieć skutku w postaci wycofania aptek.   
  

………………………………………. 

podpisał pełnomocnik Przedsiębiorstwa Farmaceutycznego Lek-Am sp. z o.o. adw. Bogusław Kosmus 

 

Wskazuję prostowane fragmenty materiału prasowego: 

Kluczowa jest jednak inna sprawa - mimo, że laboratoria antydopingowe wielokrotnie się do firmy 

zgłaszały, sugerując zanieczyszczenie leku, to firma nie zgłosiła tego nigdzie. Wiadomo na razie, że 

między październikiem a listopadem LEK-AM nie powiadomił GIF o problemie. Tylko wtedy – za 

pośrednictwem GIF- można by było lek wycofać z aptek. Nic takiego nie nastąpiło. 

 
II. 

• w reakcji na treść materiału prasowego opublikowanego 

• w serwisie WYBORCZA.PL 29.11.2024 r. 

• pt. CBA, ława oskarżonych i hangar do produkcji leków. Historię firmy, której lek pogrążył Igę 

Świątek, opisywano już wcześniej  

• zwracam się z żądaniem publikacji, na łamach portalu wyborcza.pl, w sposób określony 

przepisami Prawa prasowego, sprostowań PF Lek-Am sp. z o.o  

• o treści podanej poniżej kursywą, 

• pod nagłówkiem o treści wskazanej poniżej tłustym drukiem, 

• ze wskazaniem autora przedmiotowych treści – „Przedsiębiorstwo Farmaceutyczne Lek-Am sp. 

z o.o”. 



 
 

2 
 

Sprostowania 

1. Wyborcza.pl w artykule z 29.11.2024 pt. >> CBA, ława oskarżonych i hangar do produkcji leków. 
(…)<< nieprawdziwie zasugerowała, że PF Lek-Am nie podjął inicjatywy wycofania leku Biowap 
Osteo z powodu wykrytych zanieczyszczeń i dopiero interwencja urzędowa wywołała taki skutek. 
Lek-Am poinformował właściwą instytucję, co skutkowało wycofaniem leku. 

2. Wyborcza.pl w artykule z 29.11.2024 pt. >> CBA, ława oskarżonych i hangar do produkcji leków. 
(…)<< nieprawdziwie zasugerowała, że PF Lek-Am produkował, względnie przechowywał leki 
przeznaczone do obrotu  i surowce do ich produkcji w „zwykłym hangarze”, co opisało wcześniej 
Radio ZET. Tego rodzaju materiały nie były przechowywane nigdzie poza specjalistycznym 
magazynem na terenie zakładu produkcyjnego, natomiast Radio ZET przegrało w tym zakresie 
proces i przeprosiło.  

3. Wyborcza.pl w artykule z 29.11.2024 pt. >> CBA, ława oskarżonych i hangar do produkcji leków. 
(…)<< nieprawdziwie stwierdziła, względnie zasugerowała, że PF Lek-Am inwigilował byłych 
pracowników, zlecił włamanie do domu dziennikarza i kradzież jego aparatu fotograficznego. Takie 
działania nie miały miejsca. 

4. Wyborcza.pl w artykule z 29.11.2024 pt. „CBA, ława oskarżonych i hangar do produkcji leków. (…)” 
nieprawdziwie i nieściśle stwierdziła, że 2 członków zarządu Lek-Am oskarżono o wyłudzenie dotacji  
NCBiR, przy czym jeden z nich zmarł podczas procesu, a drugiego „nie skazano”. Oskarżeni zostali 2 
członkowie zarządu i wobec obu zapadł wyrok uniewinniający. 

  

………………………………………. 

podpisał pełnomocnik Przedsiębiorstwa Farmaceutycznego Lek-Am sp. z o.o. adw. Bogusław Kosmus 

 

przy czym wyrażam zgodę na publikację „zintegrowanych tekstów sprostowań” w postaci poniższej: 
 
Wyborcza.pl w artykule z 29.11.2024 pt. >> CBA, ława oskarżonych i hangar do produkcji leków. (…)<< nieprawdziwie 
stwierdziła/zasugerowała, że: 
1. PF Lek-Am nie podjął inicjatywy wycofania leku Biowap Osteo z powodu wykrytych zanieczyszczeń i dopiero interwencja 

urzędowa wywołała taki skutek. Lek-Am poinformował właściwą instytucję, co skutkowało wycofaniem leku. 
2. PF Lek-Am produkował, względnie przechowywał leki przeznaczone do obrotu  i surowce do ich produkcji w „zwykłym 

hangarze”, co opisało wcześniej Radio ZET. Tego rodzaju materiały nie były przechowywane nigdzie poza specjalistycznym 
magazynem na terenie zakładu produkcyjnego, natomiast Radio ZET przegrało w tym zakresie proces i przeprosiło.  

3. PF Lek-Am inwigilował byłych pracowników, zlecił włamanie do domu dziennikarza i kradzież jego aparatu fotograficznego. 
Takie działania nie miały miejsca. 

4. 2 członków zarządu Lek-Am oskarżono o wyłudzenie dotacji  NCBiR, przy czym jeden z nich zmarł podczas procesu, a 
drugiego „nie skazano”. Oskarżeni zostali 2 członkowie zarządu i wobec obu zapadł wyrok uniewinniający. 

 

Wskazuję prostowane fragmenty materiału prasowego: 
Ad. 1 przypadek zanieczyszczenia leku czy suplementu w LEK-AM. Kilka lat temu spółka wycofała z rynku suplementy diety Biowap Osteo 

D3 (60 tabletek) oraz Biowap Osteo D3 + K2 (60 tabletek) ze względu na zastosowanie do ich produkcji węglanu wapnia 

zanieczyszczonego 2-chloroetanolem. (…)  W 2016 roku GIF wycofał inny preparat leczniczy LEK- AM-u: Pulmoterol - stosowany u 

pacjentów z obturacją dróg oddechowych. Tu o problemie spółka sama poinformowała inspektorat po tym, jak wykryła w nim pojedyncze 

zanieczyszczenie. 

Ad. 2 dziennikarze śledczy radia Zet opublikowali artykuły, w którym zarzucili LEK-AM wyłudzanie milionów na fikcyjne badania nad 

lekami oraz przechowywanie leków i surowców w nielegalnym magazynie urządzonym w zwykłym hangarze. (…) Dziennikarzom (…) 

musieli opublikować przeprosiny. Nie dotyczyły one artykułów w całości, ale ich fragmentów. 

Ad. 3 Gdy spółka dowiedziała się o planowanej publikacji artykułu, miała wynająć biuro detektywistyczne do śledzenia byłych 

pracowników. Raporty z inwigilacji załączane były do spraw karnych i w sądzie pracy. Jednemu z dziennikarzy kilka dni przed publikacją 

włamano się do domu i skradziono jedynie aparat fotograficzny. Sprawców jednak nie znaleziono – nie wiadomo więc, czy był to 

przypadek czy też czyjeś celowe 

działanie. Faktem jest, że z mieszkania nic innego nie zginęło - ani kosztowności, ani gotówka, ani inna, droższa elektronika  

Ad. 4 Lek – Am Centralne Biuro Antykorupcyjne i prokuratura, oskarżyła prezesów spółki o wyłudzenie 3,7 mln zł państwowej dotacji. 

Jeden z nich zmarł podczas procesu, drugiego nie skazano. 

 
O ile zakwestionuje Pan/Pani niektóre sprostowania, należy pozostałe niezwłocznie opublikować; 

niniejszy wniosek stanowi ostateczne wezwanie przedsądowe.  

 
adw. dr Bogusław Kosmus  

załącznik: 
pełnomocnictwo 


